När second hand-butiken Källan i Nässjö öppnade upp sina onsdagar igen efter sommaruppehåll vällde det in kunder redan från start.
Men det är inget som förvånar föreståndaren Tommy Lundberg och kassören Bo Lindgren - då de sett en markant ökning för intresset av begagnade varor senaste åren.
Lokalerna känns luftigare än tidigare. Möbler och prylar har flyttats om för att skapa en så öppen miljö som möjligt.
Det är dock en utmaning för volontärerna på Källan eftersom inflödet av begagnade varor är större än någonsin.
Så trots tre vändor med utbyggnad är det fortfarande fullt av begagnade produkter i lokalerna.
Vid bordslamporna står Bo Johansson medan hans vän botaniserar långt in i hyllorna.
– Jag tycker det känns som att second hand har blivit en liten fluga. Man hör ju om det titt som tätt i media och så, säger Bo.
Hans vän Jindriska är från Tjecken och ska inom kort åka tillbaka igen efter sitt Sverigebesök.
Men inför det vill hon köpa med sig lite inredning.
Varför vill du handla det här i Sverige och ta med istället för att handla hemma i Tjeckien?
– Det finns inte samma saker där som ni har här. Och där är det mycket dyrare, svarar Jindriska.
Bo och Jindriska tog en vända på Källan i onsdags. Foto: Frida Ohlin
60 volontärer
För att hålla verksamheten igång med allt vad det innebär såsom att ta emot varor, plocka i ordning och se till att det ser snyggt ut i butiken, bemanna kaféet eller kassan har Källan i dagsläget 60 volontärer.
En av dessa är Vivianne Jobrant som varit volontär i tio år.
– Jag blev tillfrågad av en vän och tänkte direkt: "Nej, det har jag ingen möjlighet att binda upp mig på". Men så kom jag hit och testade en gång, så har jag blivit kvar i tio år, skrattar hon.
– Det kändes så kul att kunna komma iväg och träffa människor, och få prata med personal och kunder. Sen är det roligt att folk väljer att lämna in så fina saker!
Vivianne Jobrant har varit volontär i tio år. Foto: Frida Ohlin
Stor ökning
Enligt siffror från Svensk Handels Pre Loved-indikator omsatte second hand 1,7 miljarder kronor i februari i år.
Mellan 2022 och 2023 ökade försäljningen av begagnade varor med 28 procent.
– Jag vet faktiskt inte varit det blivit så populärt. Men ibland får man ju höra om man till exempel berömmer någons klänning att: "Den är från Källan!". Då blir man ju stolt, säger Vivianne.
Folk florerar i butiken och det är fullt av kunder trots att butiken bara varit öppen drygt en halvtimme.
Något som dock inte förvånar föreståndaren Tommy Lundberg och kassören Bo Lindgren.
– Nu har vi öppnat första onsdagen här igen efter sommaren. Det känns så skönt för det har varit väldigt efterfrågat om när vi ska öppna igen, säger Tommy.
– Lördagarna har varit fullt upp hela sommaren så det känns fantastiskt! Vi slog rekord förra lördagen med 140 personer i butiken vid öppning.
Lovisa Augustsson och väninnan Alexzandra Andersson botaniserar bland kläderna. Foto: Frida Ohlin
"Ligger i tiden"
Sedan öppningen av butiken 2013 har Bo varit med sedan start och Tommy sedan 2015.
– Allt har förändrats mycket sedan dess. Vi märker av en jättestor skillnad. Vi har hela tiden ökat successivt och även under pandemin kunde vi till viss del ha öppet. Efter det har det fortsatt öka med kunder, inflöde och köp, säger Bo.
Vad tror ni det beror på att det ökar?
– Det ligger ju i tiden med miljötänk och att hushålla med de resurser som finns. Sen är det ju också billigt och många letar ju ofta efter udda grejer som nu också har blivit trendigt, svarar Tommy.
– Jag tror det även lockar folk att de vet vart pengarna tar vägen när de handlar här. Och givetvis att vi har våfflor på lördagar, svarar Bo.
Välgörenhet
Han syftar på butikens samarbetspartners dit stora delas av deras intäkter går.
Dels arbetar de med organisationen New Life Mission som arbetar med stöd och hjälp i Kenya, och dels med verksamheter och organisationer inom Nässjö kommun som arbetar med stöd och hjälp för barn och ungdomar.
Foto: Frida Ohlin
– New life mission har nära kontakter i Kenya och bidrar till att bygga konditorier så de kan baka bröd, bygger brunnar så de kan få rent vatten, bygger vårdcentraler och bidrar till utbildning för flickor och pojkar. Här i Nässjö samarbetar vi med organisationer som arbetar för barn och ungdomar i kommunen, förklarar Bo.
– Det går att se det hela som en tårta där två tredjedelar går till dessa välgörenhetsinitiativ och resterade för våra omkostnader här i butiken.
Kvalitét
De har också märkt av att ju populärare second hand blivit desto mer kvalitativa saker har folk börjat skänka.
– Ibland får vi ju in så fantastiskt fina saker så man undrar hur någon ens kan skänka något sådant! Men det finns ju personer som har saker de behöver bli av med men orkar inte sälja. Och de vet att skänker de hit går pengarna till goda ändamål, säger Bo.
Vilka varor är allra mest populära?
– Kläder är alltid väldigt populärt. Men även hushållsprylar som kaffebryggare och porslin.