Ett av de nya Krösatågen har anlänt till tågdepån i Nässjö - och SävsjöAppen fick en rundtur för att få veta mer om det lingonröda fordonet.
Det doftar fortfarande nytt och fräscht i de moderna lokalerna hos Euromaint Rail – tågdepån i Nässjö, som stod klar för nästan exakt ett år sedan.
Med sina 7 500 kvadratmeter erbjuder anläggningen gott om utrymme för kontor, omklädningsrum, matsalar, konferensrum samt uppställningsplatser för tågen, som rullar in vid behov av reparation eller underhåll.
Den nya tågdepån är särskilt välkommen nu när de nyinkomna röda tågen, efter en lång resa från fordonsfabriken CAF i Spanien, börjar ankomma. Behovet av nya fordon är stort, då de nuvarande tågen har 40 år på nacken, även om vissa renoverades 2014.
Foto: Frida Ohlin
Train the trainers
Det första av 20 nya Krösatåg anlände i lördags, och redan i måndags fick Euromaints personal en genomgång av fordonet.
– Hur fordonet fungerar är viktigt för dem att veta. Senare ska 6 av våra raparatörer åka iväg på en utbildning som kallas "train the trainers", som i sin tur senare ska utbilda de resterande 25 operatörerna om fordonet, berättar Anders Nyberg, anläggningsansvarig på Euromaint Rail.
Känslan en dryg vecka efter att tåget anlänt är fortfarande på topp.
– Det här är verkligen något positivt för alla som jobbar här! Jag har faktiskt behövt ansöka om bygglov för att sätta upp baracker, eftersom vi nu är så många här just nu - ingenjörer, operatörer och tekniker. Vi är verkligen i ett bra läge, säger Nyberg.
Hör Anders Nyberg berätta om det nya fordonet. Video: Frida Ohlin
Just nu är insidan av tåget hemlig och ingen får se den förrän vid invigning. Nyberg avslöjar dock några detaljer om inredningen och dess funktioner.
– Det är ett större fordon med kapacitet för 200 resenärer, jämfört med de nuvarande tågens 140. Invändigt är det ljust, har fler platser för cyklar och bättre utrymme för bagage, berättar han.
– Dessutom är säkerheten i fokus. Nu kommer det finnas ett system där reparatörerna i Nässjö kan koppla upp sig på fordonet, oavsett var det befinner sig, och direkt få information om eventuella fel eller saknade delar. Det gör att vi kan vara bättre förberedda när tågen rullar in.
I veckan besökte representanter från spanska CAF tågdepån, och fick en rundtur av personal från Transitio och Krösatågen. Foto: Frida Ohlin
Testprogram
Säkerheten säkerställs genom ett omfattande testprogram som varje tåg måste genomgå innan det tas i trafik. Tågen testas under varierande väderförhållanden för att garantera att de klarar alla tänkbara påfrestningar.
– Säkerhetsnivån inom järnvägen är så hög att allt måste vara felfritt, säger Nyberg.
Vad fick ni för kommentarer från personer som närvarade när tåget rullade in?
– Alla är jättenöjda! Det är ett väldigt vackert tåg. Väldigt fint!