Efter en ekonomiskt tuff period gör den populära kristna kanalen Kanal 10 nu en nysatsning – från tv-studion i Stockaryd.
– Det som är spännande nu är att det byggs upp något stort från en tidigare ganska liten verksamhet, säger Anders Wisth.
Under lång tid tampades den kristna tv-kanalen Kanal 10 och dess ägare Kanal 10 Media AB med ekonomiska svårigheter, samtidigt som de producerade program och innehåll från studion i Älmhult.
Till slut tvingades de kasta in handduken, men det visade sig att det fanns en räddning. Koncernen omfattade bland annat den satellitburna tv-kanalen Kanal 10 samt tidningen Inblick. Något som Stockarydsbon och entreprenören Anders Wisth tog fasta på.
– Jag visste ju, utifrån att jag jobbat med detta ganska länge, att Kanal 10 spelar en viktig roll. Så vi började föra en dialog om hur vi kunde rädda detta, och det bildades då en förening som heter Kristen Media Sverige, berättar Anders Wisth, som har tillsatts som verksamhetsledare i föreningen.
Sammanslagning
Den nybildade ideella föreningen Kristen Media Sverige förvärvade i höstas samtliga aktier i Kanal 10 Media AB av Börje Claesson och det har nu resulterat i att verksamheten som huserat i Älmhult i 18 år har flyttats till tv-huset i Stockaryd.
Wisth berättar att tv-huset i Stockaryd grundades 2010, och att det fram tills sammanslagningen bedrivits en ganska blygsam mediaverksamhet. Den kristna streamingtjänsten TBN Nordic finns sedan tidigare i huset och ingår nu också i den nya föreningen och byter därmed namn till TLM - Tro Liv Media. Syftet är att tillsammans kunna växa sig större.
– Vi visste kanske inte att de ekonomiska problemen var så pass omfattande. Men vi har en målmedveten styrelse som vill se att detta lever vidare. Det är en styrelse bestående av personer som både haft en relation till Kanal 10 tidigare och sådana som har en stark förankring i frikyrkligheten och kyrkligheten i Sverige, säger Anders Wisth.
– Att det sedan hamnar här i Stockaryd passar bra eftersom det finns många kyrkor häromkring – det ligger ju mitt i "bibelbältet" med många som är engagerade. Detta är en så kallad missionsverksamhet, och det behövs därför mycket ideella krafter.
Långa liveprogram sänds från tv-studion en vecka i månaden. Foto: Magdalena Anderås
Hur mycket pengar krävs rent konkret för att få det att gå runt igen?
– Vår budget som vi har lagt innebär att vi, bara för tv-delen, behöver få in ungefär 1,7 miljoner kronor per månad, svarar Wisth.
Är det realistiskt att få in?
– Det är inte så jättemycket när vi tittar på att det är en rätt så omfattande verksamhet. Jag tror att det framför allt handlar om att vi tänker klokt framåt och är så sparsamma och resurseffektiva som möjligt.
För att i ett tidigt skede få ekonomin på rätt köl har man bland annat genomfört drastiska åtgärder i form av personalneddragningar och förändrade arbetssätt.
Uppskattade liveprogram
Men produktionen lever och frodas redan nu. Under förra veckan sände kanalen liveprogram nästan varje dag, med tre timmar talkshow och musik.
– Här ligger fokus på att dela med sig av livsberättelser, men även på sång och musik. Vi har en rad olika gäster och programledare som är med. Samtidigt gör vi en så kallad "fundraising" (pengainsamling, reds. anm.) för kanalen, säger Wisth.
– Vi kör under tre timmar, från klockan sju till tio. Gästerna pratar om sina livshistorier, eller så kan det vara en författare som berättar om sin nya bok.
För den som inte har möjlighet att titta under sändningstid finns möjligheten att titta i efterhand. Mediehuset satsar även vidare på on demand- och streamingplattformen TLM.
Att kombinera både linjär tv och streaming tror verksamhetsledaren är vägen framåt för att behålla både yngre och äldre tittare.
– Sedan kommer vi jobba mer med projekt i olika former, exempelvis en programserie om ett aktuellt ämne. Det är vad jag arbetar mest med nu: hur vi hittar vägar framåt utifrån de förutsättningar vi har.
Foto: Magdalena Anderås
Från sommarjobb till tekniker
Inne i studiorummet sitter Johanna Hård från Örebro och arbetar med att klippa ihop en trailer för ett program till kanalen.
– Jag är tekniker och kommer hit när de behöver extra folk. Så jag reser hit då och då, som under veckans livekvällar, berättar hon.
Johanna är utbildad journalist och fick sommarjobb 2017 i Älmhultsstudion som filmare. Sedan dess har hon engagerat sig i diverse av Kanal 10:s inspelningar, program och projekt.
Hon beskriver att programmens upplägg påminner om varandra, oavsett om de spelas in i Stockaryd eller Älmhult, men att det har skett en hel del förändringar bakom spakarna.
– Det är vissa förändringar på mixerbordet och vissa tekniska delar som vi fått göra om lite grann. Men det är väldigt roligt att nu jobba med nya personer och att jag har fått utvecklas och växa i min roll, säger Johanna.
Gemenskap på distans
Utifrån alla gåvor kanalen får in från tittare upplever Johanna att många uppskattar de program som produceras. Hon ser det också som en möjlighet att inkludera människor i en gemenskap, även om det sker på distans.
– Jag tror det är viktigt för till exempel de som av olika skäl inte kan ta sig till sin lokala församling, och då kan slå på tv:n och ha gudstjänst hemifrån. Jag hör ju om folk som kommer fram till programledarna och verkligen tackar dem.
Tycker du själv att det är viktigt att det finns tillgång till en kristen kanal?
– Alltså, jag tittar på all sorts tv. Men när jag tittar på kristet vet jag att jag inte behöver få massor av svordomar eller skämt under bältet, om man vill slippa sådant. Det är ett fräscht innehåll som jag tror många uppskattar, svarar Johanna.
Johanna arbetar som tekniker i studion. Foto: Frida Ohlin
Fortfarande är det en utmaning att attrahera de yngre tittarna, och Johanna har en teori om att det behövs lite mer interaktiva initiativ för att få med dem mer på tåget.
– Jag tror att de vill kunna känna sig nära, och inte att programmet är för "långt bort". Jag tror att det personliga är viktigt för dem, och att de känner att de kan interagera på olika sätt, säger Johanna och fortsätter:
– Till exempel tror jag att det hade varit bra att få in psykisk ohälsa i något program, eftersom det berör många. Men också att få undervisning och program som på något sätt är mer riktade mot dem.
Verksamheten ska växa
Anders Wisth blickar nu fram mot en sommar med satsningar på nytt tv-material och planering för att locka in nya tittare.
– Det som är spännande nu är att det helt enkelt byggs upp något stort från en tidigare ganska liten verksamhet. Detta är ju en hjärteverksamhet som sköts av personer som anser att budskapet är viktigt. Just passionen för uppdraget känner jag att många har. Sen är det jätteroligt att lilla Stockaryd blir en "hubb" för allt detta!