De högaktuella fruktbakelserna har synts på sociala medier världen över under hösten - och nu finns de även på lokala bagerier och caféer runt om på Höglandet.
Varför just en fruktbakelse blir ett globalt fenomen, handlar enligt sociala medier-experten Alexander Morad om en perfekt blandning av färg, estetik och känslan av “microlyx” - små njutningar i vardagen som folk gärna visar upp.
Alexander Morad är grundare av Bright Mind Agency, en av Europas största sociala medier-byråer. Byrån är tvåfaldig vinnare av TikTok Awards i Norden. I år är han själv nominerad till Årets digitala influencer-priset vid Consid Awards - där han ställs mot bland andra Mauri Hermundsson. Han föreläser globalt om marknadsföring, AI och sociala medier.
Vi når honom telefonledes, när han är på väg till en föreläsning hemma i Sverige.
– Det är högt och lågt; ena dagen är man i Frankrike och föreläser och dagen efter är man i Falköping, skrattar Alexander, som från början kommer just från Falköping.
Alexander Morad är grundare av prisade sociala medier-byrån Bright Mind Agency.
Gällande virala trender på sociala medier, svarar Alexander att det generellt förstås gäller att det man lägger upp är visuellt och estetiskt för att få många klick.
– Det ska vara färgglatt - det gör det mycket lättare att få räckvidd på sociala medier. På Tiktok handlar det om att få många visningar, och där lägger man ju i regel inte upp något enbart för sina kompisar som man kanske gör på Instagram, utan här vill man verkligen få många klick.
Virala vågor
Alexander Morad pratar om första, andra och tredje vågen av innehåll - virala saker går enligt honom i vågor.
– Första vågen händer när någon har lagt upp något intressant, fått många visningar och skapat en “vilken cool grej”-effekt hos tittaren. Ett tydligt exempel är Zara Larssons “Midnight Sun”, där första vågen handlar om hennes innehåll, andra vågen är när alla andra klär ut sig i hennes färgglada, estetiska outfit och lägger på låten på sina egna klipp.
Andra och tredje vågen handlar i så fall om andra kreatörer som hoppar på samma trend och sprider den vidare. Fruktbakelserna är just en sådan trend, som förmodligen började med att någon stor influencer valde att testa bakelserna och la upp ett klipp, gissar Alexander.
När en influencer testar något nytt och tilltalande kickar den första vågen i gång, och snart vill alla hoppa på. Resultatet: från Tiktok-hajp i storstäder till köbildning på caféer på Höglandet.
– Där är det just det här estetiska, visuella, sensoriska som funkar jättebra på Tiktok. Men jag tror också att det handlar om en längtan efter microlyx, speciellt nu vid sämre ekonomiska tider och en stressig vardag. Boba tea, semmelwraps, croissantglassen, Dubai-chokladen och fruktbakelserna är alla såna microlyx-saker i vardagen. Det blir som en rituell, visuell grej. 
Persikobakelser på Lilla caféet vid torget i Sävsjö.
Små njutningar
Alexander Morad nämner Faith Popcorn, en “old school-influencer”, som redan på 90-talet myntade begreppet small indulgences, små njutningar.
– Människor söker små tillgängliga sätt att känna belöning. Fruktbakelsen blir inte bara något man äter, utan ett sätt att visa upp sin sociala status med hjälp av Tiktok, där det blir superstärkt, säger han.
Alexander Morad föreläser världen runt om sociala medier. "Det är högt och lågt; ena dagen är man i Frankrike och föreläser och dagen efter är man i Falköping".
Han menar att den andra och tredje vågen av fruktbakelse-hypen sker när mindre kreatörer lägger upp klipp på sina lokala fruktbakelser - och får samma effekt både i storstäder och på mindre orter.
– När något så trendigt dyker upp exempelvis i Sävsjö så skapar det en känsla av “wow, vi har DEN virala grejen här!”. Det blir en lokal vision av ett globalt känt fenomen; vi söker de här små statusgrejerna att kunna visa upp, äta och testa.
Har du själv smakat på bakelserna?
– Jag har aktivt letat efter dem, jag la orimligt mycket tid på att hitta såna när jag var i Stockholm när det höll på att “blowa upp” men hittade inte.
Om du är i krokarna, så finns de på Höglandet.
– Ja, det är kanske där man ska vara, skrattar Alexander.


