Lilla caféet och Melins konditori har inte varit sena med att haka på fruktbakelsetrenden. Båda ställen har sålt de virala bakverken under flera veckors tid - och båda vittnar om succé.
– Det är väl den första trenden som verkligen har fastnat här i Sävsjö, säger konditor Nora Olsson vid Lilla caféet.
Det franska namnet trompe l'oeil betyder “lura ögat” - bakelsen görs i formen av en frukt och målas för att se naturtroget ut. Under ett krispigt chokladtäcke finns sedan ett slags mousseliknande fyllning och eventuellt även fruktpuré. Bakelsen har under några månader blivit viral i hela världen.
Konditor Nora Olsson och servitris Mohadese Hazari Jafari vid Lilla caféet. Foto: Mirjami Alanen
Lilla caféet gjorde ett testbatch med äppelbakelser i juli, efter att personalen hade uppmärksammat trenden på sociala medier.
– Vi hade äppelformar och jag tänkte att det är smidigt att testa med något vi redan har. Sedan började det sälja bra, så då testade vi lite fler smaker, berättar Nora.
Att göra bakelserna är tidskrävande. Nora beskriver processen som lång och med flera moment:
– Det är nästan ett helt dygn bara på att göra själva grunden. Och sen ska den doppas i choklad, och det tar lite tid om man har många.
"Det är knaket man vill komma åt"
Servitrisen Mohadese Hazari Jafari påpekar att det är just chokladtäcket som har gjort bakelsen så viral.
– Det blir krispigt när man biter i det, och det är det man vill komma åt på Tiktok, säger hon och fortsätter:
– Det är väldigt speciellt. Det tar tid att göra och de är väldigt fina, och folk vill verkligen testa den nya trenden och få till det här krispet när de biter i bakelserna.
På onsdagen fanns persikobakelser på Lilla caféet. Foto: Mirjami Alanen
Konditor Angelica Wessman vid Melins konditori är inne på samma spår.
– Det är det här när man biter i bakelsen, att det blir ett knak. Det är lite tillfredsställande. Jag tror att det är det folk vill åt, det här knaket - det får man ju inte riktigt i något annat fika.
Även sociala medier-experten Alexander Morad säger att det sensoriska - alltså krispet eller knaket - är en del i framgångsreceptet.
– Men jag tror också att det handlar om en längtan efter microlyx, speciellt nu vid sämre ekonomiska tider och en stressig vardag, säger han i en intervju med SävsjöAppen.
Många olika smaker
På Melins har man sålt bakelserna under fyra fredagar, och det har hunnit bli en hel del olika smaker, berättar Angelica:
– Vi har haft mango, hallon, kakao, päron, äpple, passionsfrukt, pumpa, kokosnöt, blåbär. Citron är vi på gång med.
På Melins varierar smakerna varje fredag. Den här veckan kommer Angelica att göra bakelser i smakerna kakao, kokos, hallon, blåbär och mango - men det är först till kvarn som gäller.
– Man kan inte boka, utan det som finns i butiken får man köpa. Hittills har vi gjort som mest 155 stycken, säger Angelica.
Och allt går åt?
– Det har det gjort.
Vid Lilla caféet pågår arbetet med att glasa in uteplatsen, med invigning under julmarknaden den 22 november. Då kommer kunderna kunna köpa flera olika fruktbakelser, berättar Nora:
– Det blir hallon, mango, pistage, äppel och sen kanske... Det beror på vad jag hinner göra mer, men förhoppningsvis passion, blåbär och kanske kokos.
Nora planerar att göra runt 150 olika bakelser till invigningen.
– Det beror på, som sagt, hur mycket jag hinner. Vi ska ju göra lite andra julinspirerade bakelser också, säger hon
Konditor Angelica Wessman vid Melins konditori. Foto: Mirjami Alanen
Uppskattas av såväl ung som gammal
På frågan om vilka som köper fruktbakelserna, varierar svaren lite mellan Melins och Lilla caféet. Angelica Wessman vid Melins konditori upplever att det är mycket ungdomar som köper bakelserna:
– Barn tycker ju det ser lite häftigt ut, och de är ju fina att titta på. Men sedan har vi även haft företag som köper till fredagsfikat för personalen, men mest är det nog ändå den yngre skalan kanske.
Mohadese Hazari Jafari vid Lilla caféet däremot tycker att kunder i alla åldrar vill komma åt de virala fruktbakelserna:
– Det är kul för det kommer in pensionärer också som har hört av sina barnbarn att det är trendigt - det har verkligen spridit sig till alla!
Lilla caféets fruktbakelser kostar 79 kronor, och Melins tar 69 kronor per bakelse.


