Swedbank i Sävsjö har sedan en tid tillbaka inte några öppettider för besökare. Företaget uppgav vid ett tidigare tillfälle att anledningen var coronapandemin. På Swedbanks dörr i Sävsjö står det att bankkontoret är öppet för rådgivning, men för spontana besök hänvisas kunder till Nässjö eller Vetlanda. Detta har nu väckt kritik.
- Att Swedbank håller stängt drabbar otroligt många, speciellt äldre, nysvenskar och andra som bara behöver komma in och få snabb hjälp. Vi äldre som vill kunna ordna våra bankförbindelser drabbas, säger Knud Hansen från Vrigstad.
Kunder som har ett ärende till Swedbank hänvisas i dag till närliggande orter, något Knud är upprörd över.
- Att bli hänvisad till en bank som ligger tre mil bort från Sävsjö är dåligt, säger Knud och fortsätter:
- Swedbank har också en hemsida där man kan ta del av informationen på sitt modersmål. Men för en dansk som jag och min fru, får vi läsa informationen på svenska. Jag tycker de borde tänka på dem som inte kan språket och de gamla.
Så här kommenterar Swedbanks presskommunikatör Amanda Billner läget.
- I dag har vi allt färre kunder som besöker våra kontor. De flesta gör sina ärenden den digitala vägen. Detta leder till att vi har mer tid för bokad rådgivning, förklarar Amanda Billner.
Amanda Billner berättar att tanken inte är att ta bort kontoret i Sävsjö.
- Vi kommer att finnas kvar på orten och vi vill kunna erbjuda rådgivning för alla våra kunder men i dag finns vi på plats vid bokade besök.
- Vi har under en längre tid sett att utvecklingen går mot en ökad digitalisering av kundmötet. Vi märker att allt fler kunder kontaktar oss digitalt eller via telefon. Samtidigt har de fysiska besöken vid våra kontor minskat.
Äldre kan även ha svårt att ta sig till en annan ort och kan uppleva att den digitala vägen är svår, hur ser ni på det?
- Swedbank är en tillgänglig bank. Vi har öppet för bokade besök i Sävsjö, vi är även tillgängliga via telefon och i digitala kanaler dygnet runt.
Hur fungerar det med information på er hemsida på andra språk?
- Det finns information på swedbank.se på olika språk. Om en kund saknar information får hen gärna kontakta oss.