
Swedbank i Sävsjö har sedan en tid tillbaka inte några öppettider för besökare. På Swedbanks dörr i Sävsjö står det att bankkontoret är endast öppet för rådgivning, men för spontana besök hänvisas kunder till närliggande orter. Detta har nu väckt kritik och invånarna har hört av sig till kommunen i hopp om en förändring.
I förra veckan träffade kommunen representanter från Swedbank för att reda ut vad det är som gäller. Under mötet medverkade bland annat kommunstyrelsens ordförande, Stefan Gustafsson (KD). Från bankens sida medverkade Lars Lundberg från Sävsjökontoret och Eva Fälth, retail area manager på Swedbank i Jönköpings Län.
- Vi lyssnade och tog del av vilka bedömningar banken gör och vad det innebär, säger Stefan Gustafsson.
Enligt Swedbank är avsikten inte att lägga ned kontoret i Sävsjö. De vill ge mer personlig och kvalitet i mötet med sina kunder.
- De var medvetna om att det kan bli bekymmer när det inte längre går att göra spontanbesök. Vi uppmanade banken att hålla öppet åtminstone några timmar i veckan, men fick inget gehör för det, säger Stefan och fortsätter:
- Positivt var dock att de lovade att bankkontoret inte bara ska vara ett "Rådgivningskontor" utan ett "Fullservicekontor". Alla typer av bankärenden ska gå att hyggligt enkelt ordna i Sävsjö också framöver. Dock måste alla boka tid, även för småärenden. De lovade att förbättra kommunikationen med kunder och kommuninvånare och ge möjlighet till bättre direktkontakt med banken via mejl och telefon.