Företaget Sävjo Plastic med fabriker i både Sävsjö och Bodafors har aldrig haft så mycket att göra som nu.
Samtidigt har de passat på att totalrenovera sina lokaler - och efter hela 34 år kliver nu Tommy Asterhed av som vd och lämnar över till Sävsjöbon Joakim Bjerhag.
– Jag ser det som en fantastiskt rolig utmaning, säger Bjerhag.
Företaget Sävjo Plastic grundades år 1967.
Att namnet börjar med Sävjo beror på att det är en mix av orden Sävsjö och grundaren Yngve Johanssons efternamn - och efterföljande ord "Plastic" syftar föga förvånande på att företaget inriktar sig på plastprodukter.
År 1990 sålde Yngve Johansson företaget till Tommy Asterhed från Sävsjö - som sedan dess varit navet i verksamheten som vd och ägare.
– Vi hade mycket fokus på cykeldelar då såsom nätet över cykelhjul, så kallat kjolskydd, berättar Asterhed.
Företaget växte och var i behov av en till fabrik. Men på grund av brist på lokaler i Sävsjö landade den andra fabriken i Bodafors.
I takt med växtvärken utökades också sortimentet med tekniska produkter - och år 1999 tog de fram den första snusdosan som de idag är så välkända för.
– Vi hade varit uppe på Elmia och någon kom fram i vår monter och tog mitt kort. Han ringde sen och sa att han ringt alla platstillverkare men ingen hade någon snusdosa i sitt sortimentet. Då sa jag att jag har en bra idé med en sammanhängande rund snusdosa med lock.
Anledningen till att kunden inte hittat någon som kunde lösa det han sökte efter var för att det företag som vid tillfället främst producerade snusdosor var tobaksjätten Swedish Match - som höll sina produkter för sig själva.
– Företaget som hörde av sig till oss var en av de första uppstickarna inom tobak och de tände ju till på alla cylindrar, minns Tommy.
Dostillverkning tog fart
När Skruf Snus startade tog det fart och Sävjo Plastic tog fram hela produkten till det nya snusföretaget i Sävsjö.
Företagen samarbetade i några år - men Skruf avslutade samarbetet vid ett ägarbyte.
Sävjo Plastics första design av en snusdosa. Foto: Frida Ohlin
Hur kändes det?
– Lite som ett knivstick. Det var ju trist att tappa den stora kunden, svarar Asterhed.
Men efter detta skulle det visa sig att det ändå inte skulle gå någon nöd på Sävjo Plastic.
– Idag är vi under attack från hela världen! Vi får förfrågningar från ett antal tobaksbolag varje vecka. Vi levererar idag till fyra världsdelar och har ett av världens största bolag inne, berättar ägaren och fortsätter:
– Vi är kanske världens största enskilda tillverkare av snusdosor. Vi kommer producera 800 000 dosor per dygn under april.
Vad är hemligheten?
– Vi har en bra produkt. Vi har gjort en bra grej från början. Sen hade vi lite tur för när EU tog fram sitt skräpdirektiv hade vi 1,5 år innan startat utvecklingen och fått patent på en helt sammanhängande dosa.
– Men vi har ökat något fantastiskt senaste åren med "all time high" månad för månad.
Företaget kommer producera 800 000 dosor per dygn under april månad. Foto: Frida Ohlin
Automation
Fabrikerna har en yta på 13,000 kvadratmeter, har 45 anställda och hade en omsättning på nästan 150 miljoner kronor 2023.
Att de lyckas hålla uppe en så pass intensivt produktionsflöde med relativt få anställda är mycket tack vara den höga grad automation i fabrikerna.
Efterfrågan på företagets produkter har varit så hög att de med råge klarat sig genom både pandemi och lågkonjunktur.
Känns det inte motsägelsefullt att denna bransch ökar så mycket med all information och varningar som finns om tobakens skadeverkningar?
– Många tittar ju på Sveriges hälsotal med lungsjukdomar eftersom vi röker mindre än någonsin, säger Tommy och hänvisar till Sveriges större bruk av snusprodukter än cigaretter.
– Vi har ju även många andra produkter för vitaminer, godis och annat. Vi tar ju fram förpackningar, flikar Joakim Bjerhag in.
Ny vd
Han har precis anslutit sig till samtalet och presenterar sig.
Företaget avslöjar för SävsjöAppen att 43-åriga Sävsjöbon Joakim Bjerhag nu tagit över som vd när Tommy Asterhed kliver av efter 34 år på posten.
– Jag gjorde mitt första konsultuppdrag här för 10 år sedan och har nu jobbat med marknadsföring och varit marknadschef sedan 2023. Tommy har ju önskat ett tag att stiga undan och så fick jag frågan. Jag ser det som en fantastiskt rolig utmaning, säger Bjerhag.
– Joakim fick frågan eftersom jag tycker han är en extremt duktig och trevlig person att ha att göra med, som vet hur det är att jobba i team, säger Tommy.
Tommy Asterhed tillsammans med den nye vd:n Joakim Bjerhag. Foto: Frida Ohlin
Den tidigare vd:n kommer dock inte ligga på latsidan. Han fortsätter nu som delägare i bolaget och kommer ha fullt fokus på produktutveckling framöver.
– Nu handlar mycket om att ha en omvärldsbevakan och se vad som önskas. Tommy är duktig på att hitta problemen som finns och är lyhörd för omgivningen, säger Joakim.
– Problem är alltid en möjlighet för en ny produkt, så det gäller att följa vinden. Just nu händer det faktiskt väldigt mycket, men jag kan inte berätta allt i nuläget, säger Tommy kryptiskt.
Värdefull personal
Båda två är måna om att berätta hur värdefull deras personal är för företagen och fabrikerna.
Omvärldsläget har varit tufft för andra företag de senaste åren, och när andra industriföretag har tvingats varslat har Sävjo Plastic istället kunnat värva dessa medarbetare - och lyckats få in kunnig och kompetent personal.
I och med att det går så pass bra för företaget ser det också ljust på möjligheten för ytterligare expansion i framtiden.
– Vi har ökat och kommer fortsätta öka. Allt pekar uppåt och det kan mycket väl vara så att vi kommer behöva ta in fler framöver.