SävsjöAppen
De nya elbilarna fungerar betydligt smidigare än biogasbilar för hemtjänsten och hemtagningsteamet som utgår från Stockaryd och Vrigstad. Foto: Magdalena Anderås
Hemtjänsten rullar fram - i helt nya elbilar: "Väldigt lyckat hittills"
2024-10-23 14:17

I ett halvår har kommunens första fordonsflotta med elbilar varit igång och Hemtjänst Söder tycker att det har funkat smidigt jämfört med biogasbilarna - när arbetstid behövde läggas på att köra till Sävsjö för tankning.
– Det har funkat över förväntan måste jag säga, säger enhetschef Elin Arvsäter. 


Sedan slutet av april i år har elbilar använts i hemtjänsten som utgår från Vrigstad och Stockaryd.
Efter ungefär ett halvårs användande konstaterar både personal, hemtjänstchefer och fordonssamordnare att det har fungerat väl.

Anledningen till att biogasbilar inte längre används i Hemtjänst Söder, som omfattar Stockaryd, Rörvik och Vrigstad, är att det tog för mycket av arbetstiden att åka och tanka biogas i Sävsjö. Innan elbilarna kom på plats användes därför en blandning drimedel med bensin, diesel och biogas. 

– Grunden i det här är ju att minimera tiden för de anställda att åka och tanka gas i Sävsjö, säger Rasmus Steinwall, fordonssamordnare på Sävsjö kommun.  

– Vi tankade biogas nästan varje dag. Vi i hemtagningsteamet kör ju hela kommunen runt så där gick det åt ganska mycket. Och den tiden vill vi inte ta av arbetstid och brukartid, säger Ann-Sofie Wennberg, undersköterska.

"Jättestort arbetsverktyg"
Hemtagningsteamet, som har hand om trygg hemgång från sjukhuset och åker på trygghetslarm i hela kommunen, fick tidigare ofta hjälpa till att tanka åt Hemtjänst Söder - som normalt inte åker till Sävsjö eftersom de arbetar i kommunens södra delar.

– Bilen är ett jättestort arbetsverktyg för hemtjänstpersonalen, och det är någonting vi pratar mycket om när vi upphandlar nya bilar. Vi har samlat in de önskemål som kommer från personalens sida till exempel. Vissa vill ha högre bilar så att det inte belastar höfter och vissa vill ha lägre bilar. Nu har ni lite av varje. Det tycker jag känns väldigt bra från arbetsgivarens sida att vi kan ge dem så här fina bilar, säger Elin Arvsäter.


Fordonssamordnare Rasmus Steinwall och hemtjänstchef Elin Arvsäter konstaterar att elbilarna rullat på bra under det halvår som gått sedan de införskaffades. Foto: Magdalena Anderås

Krav på upphandling
Enligt EU:s direktiv behöver två av fem bilar som kommuner upphandlar vara fossilfria. Bilarna får inte släppa ut mer än 50 gram koldioxid per kilometer i timmen och från 2026 ingen koldioxid alls. Det betyder att de fossilfria bilarna kan drivas med el eller vätgas.

Sävsjö kommun har satsat på biogasbilar under en längre tid och har en stor andel biogasbilar. Det är fortfarande bilar som drivs av biogas som gäller i Sävsjö som tätort - trots att det i nuläget inte finns några personbilar för biogas att beställa från någon biltillverkare. 

– Det har varit väldigt lyckat hittills. Det var en liten inkörningsperiod första månaden men efter det så har det fungerat tycker jag, säger Rasmus Steinwall.

– Det var en oro som fanns från början, att man skulle tycka att det var komplicerat. Det är ju lite vikarier inne ibland och det är viktigt att de också lär sig och känner sig trygga. Men det har funkat över förväntan måste jag säga, säger Elin Arvsäter. 

Laddar på natten
I Stockaryd finns 6 elbilar stationerade och i Vrigstad finns 4 bilar. Till varje bil finns en laddstolpe på 11 kilowatt som laddar fullt på ungefär 7 timmar. Bilarna laddas på natten och under raster och andra tillfällen under dagen och är aldrig helt slutladdade. Hittills har det alltid funkat som det ska med laddningen. 

– Vi som kör ganska mycket har aldrig lyckats att köra slut på dem. Som lägst har det varit 35 procent kvar. Och då har vi inte snålat med värmen heller nu när det blivit kallare, säger Ann-Sofie Wennberg. 


Ebba Johansson och Ann-Sofie Wennberg tycker att de nya elbilarna har fungerat bra. Bilen de sitter i är en Volkswagen ID.3 och den bilen som de flesta tycker bäst om. Foto: Magdalena Anderås

Nattpersonalen på Hemtjänst Söder utgår från Stockaryd och på kvällen laddas alltid en av bilarna inför natten. Den bilen behöver vara tillräckligt laddad när det är dags för dagpersonalen att börja jobba på morgonen.

– De får åka in och byta bil mitt på natten för att vi ska ha den på dagen sen. Det har väl de tyckt var lite besvärligt, förklarar Ebba Johansson, undersköterska inom Hemtjänst Söder.

Att få bort det momentet är inte möjligt eftersom bilarna oftast behöver ladda mellan tre och fem timmar för att bli fulladdade.

– Det kräver mycket samarbetsförmåga. Att man tänker på nästa person som kommer och verkligen laddar och det har de löst väldigt bra, säger Elin Arvsäter.

Elin Arvsäter berättar också att laddarna endast kan användas av kommunens personal och det har gjort att det alltid finns plats för bilarna på de uppmärkta parkeringsplatserna vid Göransgården i Vrigstad och Södergården i Stockaryd. Tidigare kunde platserna ibland vara upptagna av andra bilar.

– Sen är det ett plus i kanten att det är massage i sätena. Det är jätteskönt faktiskt, säger Ann-Sofie Wennberg.

Hon berättar att massagefunktionen används flitigt och att hon tror att den är till nytta eftersom arbetet innebär tunga lyft och eftersom de tillbringar mycket tid i bilen. 

Dyrare att köpa elbil
Kommunen fattade beslut om att börja använda elbilar i hemtjänstens ytterområden i oktober förra året.
Det var dags för flera av de fordon som använts tidigare i Stockaryd och Vrigstad att bytas ut under 2024. Elbilarna leasas och används i 36 månader innan det är dags att byta bil. 

– Det görs för att de anställda ska ha bra arbetsredskap och en säker bil att åka i, säger Rasmus Steinwall. 

Att köpa in en elbil är betydligt dyrare att än en bensin- eller dieselbil. Tittar man på kostnaden för att köra elbilen jämfört med andra alternativ är det tydligt att elbilen är billigare ju mer man kör. Därför är elbilarna bäst att använda för de enheter i kommunen som kör allra mest. När det är kallt ute drar elbilarna mer el än under varmare dagar och nu ligger vintern framför. 

– Vi håller på att följa upp med kostnader och biltyper och där är vi inte riktigt i hamn ännu med vad den verkliga kostnaden blir. Man får nästan säga att man får vänta ett år ungefär innan man verkligen kan se exakt var det landar, säger Rasmus Steinwall.