Från onsdag till fredag tävlar Oscar Sköld och Adam Oliw från årskurs tre på Aleholm i ungdoms-SM i skärande bearbetning.
Imorgon onsdag tävlar Adam Oliw och Oscar Sköld, tredjeårselever på industritekniska programmet på Aleholm, i ungdoms-SM i skärande bearbetning, CNC-teknik, i Jönköping. Tävlingen pågår i tre dagar under mässan Elmia Subcontractor och det är sex par gymnasielever som tävlar.
– Vi har varit väldigt sugna på att vara med och tävla. Vi har ansträngt oss, säger Adam Oliw.
– Att vi kommit så här långt beror på att vi har motivationen till det. Att man verkligen vill, det är lite av den driften som behövs också, säger Oscar Sköld.
Först fick de möta sina klasskompisar i en intern tävling och och sedan elever från hela Sverige i olika deltävlingar. Tävlingarna har genomförts på respektive skola och det har varit både teoretiska och praktiska moment men i finalen blir det bara praktiskt.
– Just nu känns det ganska bra med de tävlingarna vi har gjort. Vi kom trea av alla 30, berättar Adam.
– Det har gått superbra för de här två grabbarna, säger Andreas Karlsson, yrkeslärare på industritekniska programmet.
De två bästa lagen kvalificerar sig till Yrkes-SM som genomförs i Stockholm 2026 och Adam och Oscar siktar på att ta en topp tre-plats. Att tävlingen avgörs på mässan inför publik och att de andra lagen tävlar intill gör att det känns lite nervöst. Första dagen får de extra stöttning av klasskompisarna som kommer vara på plats och som också får möjlighet att uppleva mässan.
Från ritning till produkt
Med hjälp av CNC-svarv och CNC-fräs ska eleverna utifrån en ritning skapa en färdig produkt. Hittills har produkterna de skapat inte haft ett praktiskt användningsområde utan istället har flera olika färdigheter som eleverna lärt sig testats.
Till vänster syns Aleholmselevernas bidrag bredvid en annan skolas bidrag till en av deltävlingarna. Här har endast fräs använts. Foto: Magdalena Anderås
– Allt vi har lärt oss upp till den här punkten sitter i biten. Vi har stått i en maskin och jobbat på att köra ut en bit på kort tid bara för att öva på det här, säger Oscar.
På skolan finns också simulatorer som inte är kopplade till någon maskin, som man kan öva att skriva program på. Det är bättre att skriva rätt från början än att gå tillbaka och korrigera.
Ibland händer det att man skriver fel eller glömmer att skriva in ett mått, något som hände i förra deltävlingen vilket gav poängavdrag. I tävlingen krävs det också att man räknar ut vissa mått med hjälp av de skärdata man fått.
– Vi har ett rätt bra upplägg där. Det brukar vara så att jag börjar programmera och så brukar Oskar fixa med skärdata och de måtten man behöver räkna ut, säger Adam.
Oscar visar ritningen som han arbetar med just nu. Foto: Magdalena Anderås
Läraren Andreas Karlsson är på plats på Elmia under hela veckan eftersom han i år är med som expertresurs och domare i tävlingen. Bland annat ska CNC-maskinerna komma på plats och installeras.
– I år har vi gjort om hela SM-upplägget. Nu får bara ett lag från varje skola vara med. Innan kunde man bli utslagen första dagen på finalen och då är det jobbigt om man kommer från Piteå. Så nu tävlar de i tre dagar istället, säger Andreas.
Sätta kunskaper på prov
Han har valt att engagera sig i tävlingen trots att det tar mycket tid vid sidan av arbetet och dessutom är obetalt eftersom han ser hur mycket det ger eleverna. Det är fjärde gången ett lag från Aleholm är med.
– Jag tror det är väldigt viktigt för eleverna att få in det här tävlingsmomentet även om man inte går till final. Vi kan då se vad branschen trycker på och behöver. Och hur vår skola ligger till i förhållande till andra, säger Andreas.
Efter många år i olika industrier har Andreas nu arbetat på Aleholm i drygt fyra år. En av de roligare bitarna är att kunna blanda de olika sätt som företagen i branschen jobbar på för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt.
– Jag tycker om det här med att jobba med ungdomar och utmaningar. Att vara med och få forma och komma på nya grejer. En del har problem med vissa saker och då hittar man på lösningar för att de ska få öva mer på det, säger Andreas.
Andreas har också konstruerat tävlingsuppgifter och berättar att han förstås måste tänka på att han inte får rita saker utifrån vad hans elever kan.
– Dels så ska man göra ritningen så svår så att man sätter deras kunskaper på prov. Men den ska vara tillräckligt lätt för att de ska hinna göra den. Och sen har vi då försökt få till så att det kan bli svårt för dem om de inte tänker till, säger Andreas.