Hur ser framtidens kollektivtrafik ut? Den frågan stod i centrum när representanter från Region Jönköpings län och Jönköpings Länstrafik (JLT) gästade Sävsjö förra veckan.
I Kulturhuset samlades politiker, tjänstemän och engagerade invånare för att lämna synpunkter – och många tog chansen att göra sina röster hörda.
I början på förra veckan hade regionens representanter, tillsammans med JLT, inlett en turné för att samla in lokala perspektiv på kollektivtrafikens framtida utformning. Nu var turen kommen till Sävsjö – den sista kommunen på resan.
Förutom trafikförsörjningsprogrammet (TFP) är även remisser om framtidens hälso- och sjukvård, hållbarhetsprogram samt regional utvecklingsstrategi (RUS) ute för synpunkter. Just denna kväll var det kollektivtrafiken som stod i fokus.
På plats fanns bland andra regionråd Tommie Ekered (M) och JLT:s kollektivtrafikstrateg Erik Andersson, som inledde med att redogöra för hur arbetet fortlöpt hittills och vad som planeras framåt.
Även Sävsjö kommuns kommundirektör, politiker och tjänstemän deltog, liksom ett flertal engagerade invånare.
– Många upplever att det är brist på kollektivtrafik mellan orter utanför Jönköping, berättade Erik Andersson under presentationen.
– Det handlar främst om brist på kvällar och helger. Sävsjö har det dock rätt förspänt med direkttåg till Jönköping och Växjö. Det ligger idealiskt emellan.
Erik Andersson, kollektivtrafikstrateg på Jönköpings länstrafik. Foto: Frida Ohlin
Rörvik i fokus
Ett möjligt tågstopp i Rörvik finns med i den framtida planeringen, och orten återkom flera gånger i diskussionerna.
Kristin Nilsdotter Isaksson, utvecklingschef i kommunen, var kritisk till hur trafikmål formuleras utifrån antal resenärer.
– Jag tycker målformuleringarna landar lite snett när de utgår från mängden resande. Det sker på bekostnad av orter som redan är utsatta för avfolkning, sade hon.
En invånare från Rörvik fyllde i med konkreta exempel:
– Jag som bor på orten och engagerar mig mycket ser hur företagen inte får tag i folk med kompetens, skolan får inte tag i legitimerade lärare och vi lyckas inte behålla våra ungdomar. Tidigare gick det en bra buss till Sävsjö, så man kunde uträtta ärenden inom rimlig tid. Nu går bussen vid 7–8 på morgonen och återvänder först efter 15.
Erik Andersson svarade att han tar med sig synpunkterna, men betonade att resurserna är begränsade.
– Det är svårt att tillgodose alla önskemål. Men från och med den 17 juni kommer en ny buss att avgå som gör det något enklare att resa mellan Rörvik och Sävsjö. Det blir dock ingen dramatisk förändring, förklarade han.
– Vi kollar på hur vi kan vässa avgångarna från orter med ett dåligt utbud. Samtidigt, om du bor på en ort som Rörvik är vi också tydliga med vad man kan förvänta sig och vad vi kan erbjuda, säger kollektivtrafikstrategen.
Budget för egen buss
Kommunstyrelsens ordförande Therese Petersson (KD) berättade att kommunen själva valt att avsätta pengar för att matcha bussar från Rörvik mot tågtabellerna.
– Det vi har sett är att det finns ett glapp. Därför sätter vi in en egen buss som passar med tågen. Men det är ju tråkigt att vi behöver göra det själva, sade hon.
Utöver diskussioner om reguljära linjer diskuterades även närtrafik – en beställningstjänst för personer som bor mer än en kilometer från en ordinarie hållplats.
Erik Andersson poängterade att dessa resor är betydligt dyrare, men att man blickar framåt mot lösningar som förarlösa bussar för att både minska kostnader och öka tillgängligheten.
En annan plan som nämndes är en eventuell busslinje från Sävsjö till Värnamo, vilket skulle underlätta exempelvis sjukvårdsresor. Politikerna i kommunen har efterfrågat en sådan linje.
– Det kan behövas nu när sjukvården omstruktureras, och specialister inom vissa områden finns på specifika sjukhus, sade Andersson.
Kristin Nilsdotter Isaksson, utvecklingschef i kommunen, lyfte behovet av bussar till och från Rörvik. Foto: Frida Ohlin
Höglandsgymnasiet
Under ytterligare en timme diskuterades framtidsplanerna och Therese Petersson anser att det var ett givande möte.
– Att de kommer ut och lyssnar in är fantastiskt för att få med kommunernas tankar och inspel. Sedan är det långt ifrån allt som kan genomföras, men att de i alla fall kan ha med det vid planeringen, säger Petersson.
Hon efterfrågade även mer samverkan kring gymnasiependling nu när Sävsjö ingår i Höglandsgymnasiet, vilket innebär att fler ungdomar kan komma att studera i andra kommuner.
– Jag påtalade att det behövs en bra länk till Eksjö från Sävsjö, särskilt nu när Nifsarpsskolan blir en del av förbundet och vissa elever kommer att behöva resa dit, förklarade hon.
Många valde att påtala anslutningarna till och från Rörvik. Var det en medveten strategi från kommunens sida?
– Nej, vi hade inte pratat ihop oss innan, men ser att det finns ett behov. Även Rörviksbor dök upp och påtalade detta. Vi har ju satsat på en skola där, och det måste ju gå hand i hand med att det går bussar, svarar Therese Petersson.
Men det är ändå ni i Sävsjö kommun som valt att satsa på en skola i Rörvik. Hur stort ansvar har JLT för att säkerställa kollektivtrafiken utifrån ert beslut?
– Precis som du säger är det vi som satsar på en landsbygdsskola. Men JLT har ett ansvar att täcka upp på platser där människor bor och rör sig. Om vi ska ha ett sammanhållet län krävs att kollektivtrafiken fungerar – för arbetspendling, skolresor och sjukvård.
Om Sävsjö kommun får gehör för sina önskemål återstår att se. Men Petersson menar att det viktigaste är att fortsätta påverka.
– Jag tror alltid på att trägen vinner. Vi får delta i alla forum – som nu, när de hade en sekreterare som också skrev ner allt. Det är en långsiktig process, men vi fortsätter att peka på våra behov. Vi ger oss inte.