Nu är laddstationen för elbilar i Vrigstad i gång vid Circle K. Ägaren Tommy Gunnarsson berättar att de första fordonen laddades redan på onsdagskvällen.
– Det är riktigt kul, för vi blir ju en liten prick på kartan nu när vi har laddstolpar, säger han.
De två 400 kilowatts laddstolparna har stått på plats i nästan ett år, men starten har dröjt – något Gunnarsson inte har kunnat påverka.
– Det beror ju helt och hållet på hur mycket E.ON och de som äger näten, kraftbolagen, kan ta fram ström till de som vill satsa på det här med elektrifiering. Därför har vi fått vänta, trots att vi hade våra refuger och annat färdigt redan i december, säger han.
”Riktigt kraft i dem”
Sedan onsdagen är laddstationen i drift, och de första bilarna hann alltså koppla in redan samma kväll. Mångmiljoninvesteringen är därmed delvis i mål, med två stolpar på plats. Ytterligare två, med två laddplatser vardera, planeras längre fram.
– De här 400 kW är ju gjorda för att du ska kunna ladda lastbilar. Så 400 kW är ju riktigt bra grejer – det är ju riktigt kraft i dem, säger Gunnarsson.
En vanlig personbil kan laddas från 20 till 80 procent på omkring tio minuter.
Lyft för hela orten
Att Vrigstad nu har en egen laddstation är betydelsefullt både för orten och kommunen i stort. Bilister som kör längs riksväg 30 kan nu stanna för att ladda – och samtidigt passa på att handla eller äta.
Tommy Gunnarsson beskriver det som ett lyft för hela Vrigstad.
– Det vill jag nog påstå. Jag tror inte att många förstår att småsamhällen runt omkring knappt har en livsmedelsaffär längre – det är bara skelett överallt. Vi har ett jättebra Hemköp, vi har Best Western här borta som årets hotell – och nu är vi riktigt nöjda med att få till detta, säger Gunnarsson.
Kundbetyget: ”Perfekt”
Stockholmaren Patrik Strömbäck är en av de första att ladda på den nya stationen. Han sitter i sin arbetsbil medan batteriet fylls på.
– Jag är ofta här i krokarna, jag har kunder här omkring, och nu ska jag till Sävsjö. Det här med att ladda på de mindre orterna är perfekt – då slipper man tänka på att köra förbi Jönköping, Växjö och andra stora städer, säger han.
– Detta är en företagsbil och då är det Circle K och OKQ8 som jag ska hålla mig till, så då passar det här helt perfekt.