
För Coop Konsum Sävsjös kunder är Camilla Karlsson ett välkänt ansikte sedan många år tillbaka - som nu väljer att axla rollen som ny chef för livsmedelsbutiken.
– Det känns roligt att ta över. Det är ett härligt gäng att jobba med, och härliga kunder. Jag har varit biträdande chef i många år, så det var ett naturligt steg upp, säger Camilla.
Bland frukt och grönsaker står hon och packar upp varor - och har samtidigt koll på ifall nästa varuleverans är på väg in.
När kunderna går förbi hälsar hon glatt. En stämma de flesta som handlar på Coop Sävsjö känner till - då hon arbetat i butiken i nära 15 år. Nu väljer Camilla Karlsson att ta sig an en ny roll som chef för butiken.
– Jag hade ändå ganska lång betänketid. Jag bestämde mig nu här efter semestern. Så nu ska jag börja sätta mig in i uppgifterna när alla är tillbaka. Det som gjorde att jag landade i detta är att jag trivs så bra här, och tycker arbetet är så roligt, säger Camilla.
Vad säger de anställda om att du nu tar över chefsrollen?
– Eftersom jag har varit biträdande chef i många år har de redan sett mig lite som en ledare. Så de har sagt att det känns tryggt att jag tar över, eftersom de vet vad de får. Men jag har fått många positiva kommentarer, så det är roligt. Jag har blivit glad och rörd av uppskattningen jag fått, säger Camilla med ett ödmjukt leende.
Du har varit biträdande chef länge. Varför har du inte tagit steget till att bli chef tidigare?
– Det har funnits erbjudanden, absolut. Men då har det varit på en annan ort, och jag har inte velat flytta för jag trivs så bra här. Den nya rollen innebär främst mer administration. Det ska bli roligt att lära sig, och även att känna att man har ansvaret själv. Men det roligaste är ju att vara i butiken och träffa kunder!
Butiken har likt många andra företag en tuff tid bakom sig med pandemi som de nu försöker återhämta sig från.
Samtidigt väntar en höst och vinter med ett nytt osäkert läge - beträffande både priser och varuleveranser.
Vidareutveckling
Men Camilla ser hoppfullt på framtiden, och efter att ha satt sig in i den nya rollen kommer hon se över vad de kan göra för att fortsätta att utveckla butiken.
– Vi kommer fortsätta driva den bästa butiken! Att se till att hålla vad vi lovar, och ge god kundservice. Vi ska se till att inte förlora vår goda ställning, utan fortsätta känna av kundernas bästa!