
Trafikverket har i samband med renoveringen av gångbron på Sävsjö station flertalet gånger uppmärksammat att resenärer genar över spåret.
Nu ryter Trafikverket till och varnar för den fara personerna utsätter sig för.
– Vi vill att de ska bli medvetna om riskerna, det här är förenat med livsfara, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare trafikledningsområde Syd på Trafikverket.
Efter att Trafikverket uppmärksammat flertalet resenärer som väljer att gena över tågspåret under deras renovering av gångbron på Sävsjö station väljer de nu att skicka en varning för den fara personerna utsätter sig för.
Trafikverket menar att en till synes ofarlig genväg kan bli livsfarlig eftersom tågen i dag är både tystare och snabbare än vad många tror.
Ett persontåg kör ungefär 200 meter på tre sekunder och bromssträckan är mer än en kilometer när de nödbromsar. Tåget har därav ingen möjlighet att stanna om en person befinner sig på spåret.
"Viktigt att respektera"
Gångbron på Sävsjö station stängdes av i april 2022 och arbetet förväntas vara klart innan årsskiftet. Att det drar ut på tiden beror på problem med materielleveranser.
– Jag förstår att det kan skapa frustration men det är viktigt att respektera den omledning som finns på platsen. Istället för att gå över bron får man ta sig via den gångtunnel som finns södra änden av perrongen. Det är skyltat på plats, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare trafikledningsområde Syd på Trafikverket.
Kostnader och förseningar
Förutom riskerna för liv orsakar spårspring även föreningar och stora kostnader.
– När vi fått kännedom om att det kan finnas människor i spårområdet måste vi säkerställa att ingen finns kvar innan vi kan köra tåg igen. Det innebär att en person som snabbt tänker att hen ska gena kan orsaka lokala förseningar som sedan fortplantar sig genom systemet. Tio minuter i Sävsjö kan bli en halvtimme i Linköping. Tusentals resenärer kan bli sena till jobb, hem eller fritidsaktiviteter.
Spårspring orsakar samhället stora kostnader. Varje resenär som försenas en timme motsvarar 340 kronor.
Det är dessutom ett arbetsmiljöproblem för lokförarna som inte har möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt befinner sig i spåret.
Att vara med om den typen av incidenter är dessvärre en vanlig orsak till sjukskrivningar och att man faktiskt byter yrke.