Förskolan Snickargården i Rörvik har äntligen fått sin efterlängtade motorikbana.
– Den här har vi försökt få upp länge och nu har den äntligen kommit upp. Så nu är vi jätteglada, säger Camilla Danielsson.
Barn och pedagoger på Snickaregårdens förskola i Rörvik samlas på framsidan där den nya motorikbanan finns. Dagen till ära är den prydd med ballonger och ett blågult band.
– Vi ska ha invigning! ropar ett av barnen.
– Ja, vi ska ha invigning! När man har invigning så är det ju att det är något nytt som har hänt. Vad är det för nytt som har hänt här där vi står? säger Camilla Danielsson, rektor på Snickaregården.
– Att vi ska ha fest!
– För vi får glass!
– Jag älskar glass! Det är det bästa jag vet!
Förslagen från barnen är många på varför de har samlats och varför de ska ha invigning.
– Ja, men vad är detta som är här? säger Camilla och visar mot hinderbanan.
– En hinderbana!
– Ja, en hinderbana! Och den är ju ny, eller hur? Det är den vi ska inviga!
Klippa bandet
Ett av barnen får i uppdrag att klippa det blågula bandet och när bandet är klippt applåderas det för fullt. Sen är det dags för den efterlängtade glassen.
Här klipps det blågula bandet. Foto: Magdalena Anderås
– Den här har vi försökt få upp länge och nu har den äntligen kommit upp. Så nu är vi jätteglada att vi har fått den. Vi hade lite extra pengar för utemiljön och kunde få till en motorikbana. Så det känns jättekul! säger Camilla.
Arbetet med att sätta upp banan har tagit lite tid, bland annat på grund av att ledningar i marken upptäcktes.
– Det var lite som hängde upp sig men nu så är det fix och färdigt. Så nu så springer vi på här och tränar motoriken, säger Camilla.
Träna motorik
En hinderbana eller motorikbana har olika utmanande redskap som inbjuder till rörelse för hela kroppen och tränar bland annat balans, smidighet och styrka. I den nya motorikbanan kan man krypa i en tunnel, gå över en hängbro, gå balansgång på olika sätt, hoppa mellan stubbar och klättra i två olika nät.
Full fart uppför nätet. Foto: Magdalena Anderås
När glassen är uppäten sprider barnen ut sig runt om på förskolans gård och gungar i kompisgungan, cyklar på olika cyklar, gräver i sanden och leker i motorikbanan.
– Det är kul att klättra, säger Molly och Astrid som har hinderbanan för sig själva en stund.
Barnen hittar på många fler sätt att leka i motorikbanan än att bara gå banan runt ett hinder i taget. I näten kan man till exempel hänga upp och ner.