
Beslut har nu fattats om att åtgärder för att skapa en tryggare och säkrare trafiksituation utanför Rörviks skola.
– Vi har fått önskemål från skolan att se över detta, främst på morgnarna och eftermiddagarna, säger kommunalrådet Therese Petersson (KD).
På kommunstyrelsens sammanträde den 21 januari togs beslut om nya bestämmelser rörande trafiksituationen utanför Rörviks skola. Detta efter att önskemål inkommit direkt från skolan.
– Vi har fått till oss att barn och elever har varit oroliga för att något skulle kunna hända. Så vi vill lugna ner det hela, få ordning på det och göra något likt det vi redan gjort vid Hägneskolan och Vallsjöskolan, säger kommunstyrelsens ordförande Therese Petersson (KD).
– Det verkar finnas en tendens till att fler barn körs körs till skolan än tidigare, jämfört med kanske 15 år sedan.
Skolan har ändå stått färdig ett tag. Varför tas detta beslut nu?
– Det vågar jag inte svara på. Det har landat på vårt bord först nu. Jag är inte säker men det kan vara att de under byggperioden inte ville krångla till det när det råder speciellt trafikflöde med entreprenörer, leverantörer och annat. Sen kanske de också ville ta fram underlag för vad som blir bra när det sedan råder vanlig situation runt skolan igen, svarar Petersson.
Förbud mot genomfart
Åtgärderna handlar främst om att vissa närliggande vägar får förbud mot genomfart för trafik under skoltimmarna.
Sedan ska en utvärdering göras om åtgärderna har haft gott resultat senast februari 2026.
– Vi börjar såhär, vilket är det minst kostsamma, och ser om det ger tillräcklig effekt. Vi har även stämt av det exempelvis med skolans rektor att åtgärderna räcker i nuläget.
Du beskriver en tendens att vårdnadshavare i allt större utsträckning kör barnen till skolan. Borde ni politiker och kommunen uppmuntra mer till att elever istället promenerar eller cyklar till skolan?
– Vi uppmanar alltid folk att gå eller cykla, och tittar alltid på utveckling av gång- och cykelvägar. Samtidigt måste vi titta mer på övergångar och tryggheten i samhället i stort, och ta reda på varför man väljer att köra barnen. Det här vi gör nu är ett enkelt sätt att angripa problemet, men vi måste också titta brett. Det är ju hälsan det handlar om också, säger Petersson.