
På måndag bjuder Sävsjö kommun in till en workshop där allmänhet, föreningar och företag får möjlighet att diskutera styrkor, utmaningar och möjligheter för kommunen som geografisk plats med syfte att göra den attraktivare.
Just nu pågår ett projekt för att lyfta Sävsjö kommun som plats och på måndag kväll bjuder kommunen in till workshop. Platsvarumärket ska attrahera fler invånare, företag och besökare till kommunen.
– Vi vill jättegärna att så många som möjligt från olika målgrupper ska komma. Vi vill ha med föreningsliv, föräldrar, företagare, olika etniciteter och olika åldersgrupper, säger Rosemarie Engblom, kommunikatör på Sävsjö kommun och projektledare.
Arbetet med att ta fram ett platsvarumärke har nyligen inletts och kommunen har genom upphandling tagit hjälp av ett konsultföretag som har lång erfarenhet inom området.
– Det finns redan en föreställning om vad Sävsjö kommun är hos folk och då vill vi ta reda på vad det är för något. Vad har vi som är vår grej som vi kan lyfta? Hur kan vi jobba för att stärka vår självbild för oss själva? Hur kan vi använda det vi har för att öka vår attraktionskraft? Både som en destination för boende, företag, investeringar och besök, säger Rosmarie.
Projektet kommer pågå under våren och i början av sommaren ska resultatet av projektet presenteras för politikerna.
– Även om det nu är Sävsjö kommun som tar en ledande roll i arbetet, är det viktigt att vi gör det här tillsammans. Platsvarumärket är något som ska kunna användas av allt från företag som vill rekrytera personal till besöksmål som vill locka turister. Därför är det viktigt att vi är flera som bidrar med vår berättelse om platsen Sävsjö kommun, säger Kristin Nilsdotter Isaksson, utvecklingschef i kommunen och ordförande för projektets styrgrupp.
Projektet inkluderar hela kommunen som geografisk plats, såväl större som mindre orter och landsbygden. Platsvarumärket ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen och målet är också att skapa medvetenhet, stolthet och samhörighet bland de som bor och verkar i kommunen.
– Vi har försökt tydliggöra att det inte bara handlar om Sävsjö som centralort utan om hela kommunen. Det är jätteviktigt att det handlar om hela kommunen, alla orter, också under workshopen, säger Rosemarie.
En kännedomsundersökning har nyligen gjorts för att ta reda på vad människor har för tankar och föreställningar om kommunen, vilken kommer presenteras av konsultföretaget under workshopen.
– I går var de på Hofgårdsskolan och pratade med två klasser i årskurs åtta. De hade en liten workshop med dem och fick in bra grejer, berättar Rosemarie.
Utifrån enkätundersökningen och workshops är nästa steg att sammanställa en nulägesanalys och därefter ska en strategi skapas för hur man ska arbeta med platsvarumärket på lång sikt.
– Själva implementeringen ligger på oss alla som påverkas, som föreningar och företag och vi ska få redskap för att kunna implementera detta. Det här är saker man jobbar med i 10, 15, 20 år framåt, säger Rosemarie.
Den som vill delta på måndagens workshop har möjlighet att anmäla sig på kommunens hemsida under helgen.