
I torsdags besökte Kristdemokraternas nya regionråd Stina Sinclair Sävsjö kommun och en fråga som diskuterades var kollektivtrafiken.
Under många år har politiker lyft frågan om en buss mellan Sävsjö och Värnamo och efter att regionens ekonomi satt stopp för det senaste förslaget för några år sedan är frågan på tapeten igen. I Region Jönköpings län pågår just nu det förberedande arbetet för att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi där bland annat kollektivtrafiken är en viktig fråga.
– När vi ser att Sävsjö har en hög arbetslöshet och en sjunkande befolkningsutveckling, då måste vi titta på hur man kan bygga ut arbetsmarknaden och göra det möjligt att bo kvar i Sävsjö och pendla till jobb, säger Stina Sinclair, regionråd för Kristdemokraterna.
En kartläggning som regionen nyligen tagit fram tar bland annat upp länets tätortsbaserade arbetsmarknadsregioner. Här är det tydligt att Sävsjö kommun är mer isolerad rent geografiskt än andra områden och också när det gäller kollektivtrafiken.
– Det är så otroligt tydligt att Sävsjö nästan är en isolerad ö. I södra delen av vårt län finns det ingen koppling i öst-västlig riktning. Och vi pratar om ett sammanhållet län så vi måste räkna att Sävsjö är med i matchen och får samma förutsättningar, säger kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun Therese Petersson (KD).
Busslinjen ska gå från Eksjö till Värnamo via Sävsjö och också knyta ihop sjukhusen. Stina Sinclair menar att det inte räcker med att sätta in bussen en sommar och sedan utvärdera utan att det krävs uthållighet för att förändra ett beteende. De som redan idag pendlar till Värnamo med bil blir utmanade att tänka nytt.
– Det handlar inte om att ställa bilen mot kollektivtrafiken utan om frihet att kunna välja kollektivtrafik, att inte behöva ha två bilar, säger Stina Sinclair.
Med bättre kollektivtrafik ska fler också välja att jobbpendla till Sävsjö kommun.
– Vi ser det som en satsning för att utveckla länet. Att hela länet ska leva. Man ska kunna bo i Sävsjö eller Aneby och kunna liksom ta sig från och till, säger Per Danielsson, ledamot i regionfullmäktige och i regionens nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet.
Tätare trafik mellan Sävsjö och Eksjö finns också på agendan.
– Det finns ju lite koppling till Eksjö men vi skulle behöva att man ökar på mellan Eksjö och Sävsjö särskilt nu när vi ska ha gymnasiesamverkan, säger Therese Petersson.
Andra områden som de vill arbeta med är anropsstyrd trafik och det ska också bli enklare och billigare för resenärerna. Med lägre pris per kilometer blir det fler som väljer kollektivtrafik för längre resor.
– Det ska vara samma kostnad att åka från Sävsjö till Mullsjö som för mig som bor i Jönköping ner till stan på sju minuter. Vi driver “ett län - en zon” som ska utredas nu, säger Stina Sinclair.
När det gäller anropsstyrd trafik är bland annat Värmland en förebild där busslinjer lagts ned efter att den anropsstyrda trafiken fungerat bra.
– Det måste funka för mig som enskild person, inte för att Jönköpings länstrafik ska ha en buss som går. Det här funkar i så många andra län, klart att det funkar i vårt län om vi vågar prova och drar de goda erfarenheterna, säger Stina Sinclair.