
Under lördagsmorgonen samlades många nyfikna åskådare för att se det glänsande lingonröda tåget rulla in på Nässjö station.
Efter en lång väntan har det första av de nya Krösatågen äntligen anlänt, men innan det kan börja transportera resenärer krävs omfattande tester och inkörning.
I lördags, den 8 mars, rullade det allra första sprillans nya Krösatåget in i Nässjös tågdepå.
Tåget är det första av totalt 28 nya Krösatåg, där 20 av tågen kommer drivas på el och resterande kan drivas av både el och biodrivmedel.
Satsningen på 3 miljarder kronor, där Jönköpings läntrafik står för drygt en betydande del, är en av de större i Sverige - och Euromaints depåchef, Anders Nyberg, kunde inte dölja sin glädje.
– It is beautiful, var hans spontana reaktion vid första anblicken av tåget.
– Det känns fantastiskt bra att vi nu har det nya fordonet inne i depån. Allt har också gått mycket bra med transporter och inväxling och vi har även fått god hjälp av Pablo och CAF-teamet, sade Anders Nyberg, enligt ett pressmeddelande från Nordic Infracenter.
Tester och inkörning
Tåget har transporterats på räls från den spanska tillverkaren CAF, assisterat av draglok och bromsvagnar.
CAF ansvarar även för tester och inkörning av de nya tågen, som bland annat kommer att genomgå vintertester i Norrland för att säkerställa att de fungerar optimalt under kalla och snörika förhållanden.
Flera tåg ska levereras och testas innan de kan börja rulla i reguljär trafik, men i dagsläget finns ingen fastställd tidsplan för trafikstarten.
Foto: Privat
Ny personal behövs
Tack vare en nybyggd tågdepå och nya Krösatåg på ingång kommer Euromaint, som driftar depån, kunna anställa ny personal.
– Vi kommer att behöva rekrytera. Vi vet inte riktigt hur många och i vilka roller ännu, men det handlar om allt från tekniker till projektledare, avslöjar Euromaints kommunikatör Per Pettersson.