
Annie-Lie Jarhult hade planerat att trappa ner på karriären och ta det lite lugnare. I stället fick hon hastigt kliva in som tillförordnad socialchef i Sävsjö kommun.
Det visade sig att hon trivdes så bra att hon sökte den ordinarie tjänsten – och fick den.
– Det finns väldigt mycket positiv energi här i kommunen, säger hon.
Efter svårigheter att rekrytera en ny socialchef efter Linda Björk, valde kommunen att tillfälligt rekrytera Annie-Lie Jarhult från Åseda. Hon fick axla rollen tills en permanent lösning kunde hittas.
I början av året tog hon sina första steg in i kommunhuset, trots att hon egentligen hade tänkt varva ner efter 20 år inom offentlig social sektor, varav de senaste sju åren som socialchef i Uppvidinge kommun.
Planen var att hålla ställningarna tills någon ny kunde ta över, men efter hand insåg Jarhult hur mycket hon trivdes – både med rollen och med sina kollegor.
– Det känns jättekul att vi landade i detta! Min tanke var först att känna av lite vilken kommun jag hamnat i, eftersom jag kunde ganska lite om Sävsjö. Men jag märkte att det fanns ett bra upplägg här. Jag bestämde mig ganska sent, men det känns jättebra att jag fick det, säger Annie-Lie Jarhult.
"Goda möten"
Hon berättar att en viktig orsak till beslutet att söka tjänsten var de relationer hon byggt upp under tiden som tillförordnad.
– Jag har blivit så väl bemött här, och haft så många goda möten. Det finns mycket samarbeten mellan både förvaltningarna internt, och så har jag externa kontakter ute i länet att arbeta mot. Så det känns väldigt bra! säger Jarhult.
– Det finns väldigt mycket positiv energi här i kommunen. Det finns en god anda för samarbeten och en framåtanda som passar mig väl.
Vilka utmaningar står du inför i din nya roll?
– Det största som det har handlat om nu är kompetensförsörjningen och bemanningen. Att vi ska kunna fylla på med medarbetare inom hemtjänsten. Det är en utmaning många kommuner står inför, svarar Annie-Lie Jarhult.
En annan utmaning handlar, enligt henne, om anpassningen till den nya socialtjänstlagen som träder i kraft den 1 juli 2025.
Lagen syftar till att göra socialtjänsten mer lättillgänglig, så att personer som behöver stöd snabbare och enklare ska kunna få det.
– En del handlar om att det inte ska behövas myndighetsbeslut för att få ta del av vissa insatser. Att trösklarna för att få hjälp ska sänkas, och att det ska vara en öppen och transparent kommun, säger Jarhult.
Då kan jag som privatperson alltså ringa in och få viss hjälp utan att det måste gå igenom en beslutsprocess?
Kan inte det bidra till högre arbetsbelastning för medarbetarna, om fler personer än innan kan få vissa hjälpinsatser?
– Ja, på sikt ska det komma att bli så, men sen ska beslut finnas för allvarligare insatser och åtgärder. Farhågan om ökad arbetsbelastning finns. Men enligt min erfarenhet ska vi kunna fördela resurserna så de finns där de behövs som mest.
Att hon nu valt att ta sig an en tung roll igen, istället för att trappa ner, ser hon fram emot.
– När jag kom in i arbetet blev jag taggad! Det ska bli roligt. Det kan vara härligt att vara hemma, men det skulle nog bli långtråkigt efter ett tag, skrattar hon.
Rekryteringsprocessen
Enligt kommundirektör Pierre Klasson inkom drygt 50 ansökningar till tjänsten. En handfull kandidater kallades till intervju, i samråd med bland annat fackliga representanter, politiker och ledningsgrupp.
– Vi har haft några som varit aktuella och som exempelvis tidigare arbetat mycket inom socialförvaltningen. Men vi hade ingen som hade den kunskap och gedigna erfarenhet som Annie-Lie besitter, säger Klasson.
Vad är det för erfarenheter hon har som ni efterfrågat?
– Annie-Lie är en väldigt trygg och samarbetsfrämjande person, och hennes långa kunskap och erfarenhet inom området lyser igenom. Hon skapar ett lugn i organisationen och bidrar till långsiktighet. Sedan främjar hon samarbete mellan förvaltningarna, vilket är något jag anser är en viktig egenskap.