
För att stödja bröstcancerforskningen har företaget Orwak, som tillverkar komprimerings- och balningslösningar, tagit fram en balpress i rosa.
Satsningen blev mer framgångsrik än väntat – tillsammans med återförsäljare och kunder hoppas de nu på att kunna skänka en miljon kronor till forskningen.
Oktober är sedan länge månaden då bröstcancer och forskningen kring sjukdomen får extra uppmärksamhet.
Många företag och organisationer väljer då att bidra på olika sätt. Orwak i Sävsjö har denna gång tagit fram en rosa specialutgåva av sin balpress, där en del av intäkterna går till cancerforskningen.
Maskinen finns i två olika storlekar, för att passa både mindre och större företag, och är lackerad i en mjuk pastellrosa ton.
– Företaget som lackerar våra maskiner använder RAL-färg, och där finns bara ett visst antal nyanser att välja mellan. Jag blev glad när jag såg att den färg jag redan hade föreställt mig fanns exakt i urvalet, säger Tiffany Håkansson, digital kommunikatör på Orwak.
– Ja, den blev jättebra och det kändes rätt att det inte blev en skrikig färg, tillägger Tomas Johansson.
"Hitta sätt att bidra"
Orwak har tidigare engagerat sig i olika välgörenhetsprojekt, bland annat genom bidrag till Ukraina och till Team Rynkeby, ett cykelprojekt som samlar in pengar till svårt sjuka barn.
Denna gång föll valet på att stötta bröstcancerforskningen.
– Från vår sida handlar det om att vi vill hitta sätt att bidra, men även skapa en härlig stämning här hos oss där alla medarbetare känner att vi gör något för en god sak, säger Tomas Johansson.
Balpressarna finns i en större och en mindre storlek. Foto: Frida Ohlin
Pengarna ska fördelas i tre led: från Orwak själva, från deras återförsäljare och slutligen från kunderna.
Initiativet sker helt på företagets eget initiativ och är inte kopplat till någon organisation såsom Rosa Bandet.
Summan dras direkt vid köpen av balpressarna och skänks sedan som en klumpsumma, där pengarna fördelas på forskningsinstitut både i Sverige och i de länder där kunderna finns.
– Det känns kul att det kommer komma till användning i flera länder, säger Tiffany.
En miljon
När nyheten om projektet presenterades internt möttes den snabbt av starkt stöd från personalen.
Osäkerheten låg snarare i om återförsäljare och kunder skulle vilja vara med.
– Vi trodde att det skulle bli svårt att sälja 50 maskiner, men nu är vi redan uppe i 100. Så målet är nu att det kommer skänkas en miljon till forskningen. Det känns helt fantastiskt! säger Tomas Johansson.
På frågan varför initiativet har fått så stor respons svarar han:
– Jag tror det beror på att många har en personlig koppling till det. En del har själva drabbats eller känner någon i sin närhet som gjort det. Själv har jag en närstående som gått igenom hela cancerprocessen.
– Det känns nästan som att var och varannan person har någon nära som har drabbats, tillägger Tiffany.
Foto: Frida Ohlin
Begränsad upplaga
De rosa balpressarna börjar levereras i september. I första hand skickas de som redan är beställda, men vid ökat intresse kan upplagan komma att behöva utökas. Samtidigt vill Orwak hålla projektet relativt begränsat.
– Jag tänker att om vi har en "limited edition" (begränsad upplaga, reds. anm.) så blir det mer attraktivt att haka på. Det sätter lite press på kunderna att ta chansen, säger Tiffany.
För Orwak är satsningen både en god gärning och ett sätt att visa vad företaget står för – samtidigt som de hoppas inspirera andra att göra liknande initiativ.
– Det vore roligt om vi framöver får läsa en artikel där en slutkund berättar hur stolta de är över sin rosa maskin, säger Tomas.
– Det är en maffig summa och det känns häftigt! Förhoppningsvis gör den verklig skillnad. Och när det uppmärksammas i media kanske det inspirerar andra företag att haka på och se att det faktiskt är ganska enkelt att bidra på något sätt, avslutar Tiffany.