 
                            
                                                             Efter en planerad kvalitetsgranskning av Skolinspektionen ska Sävsjö kristna skola stärka undervisningen och arbetet med bedömning och studiero. Rektor Elisabeth Leidö betonar att målet är utveckling och långsiktiga strategier - inte att jaga fel.
"Jag hoppas att Skolinspektionen om ett år ser att vi lyssnat på vad de sa", skriver Elisabeth Leidö till SävsjöAppen.
Efter en kvalitetsgranskning vill Skolinspektionen att Sävsjö kristna skola utvecklar sitt arbete inom flera områden. Myndigheten pekar framför allt på behovet av en mer nivåanpassad undervisning, där alla elever - både de som behöver extra stöd och de som kommit längre - får lagom utmaning i sitt lärande. 
Skolan uppmanas också att arbeta mer gemensamt med bedömning och betyg. I dag sker diskussioner om bedömning oregelbundet, och Skolinspektionen vill att lärarna får fasta forum för sambedömning och erfarenhetsutbyte. Syftet är att göra betygsättningen mer likvärdig mellan olika ämnen och årskurser. 
Trygghet och studiero i fokus
När det gäller trygghet och studiero konstaterar myndigheten att det finns gemensamma regler och rutiner, men att de inte används fullt ut av alla lärare. Skolinspektionen vill därför att skolledningen och personalen tar fram ett tydligare gemensamt arbetssätt för att skapa lugn och struktur i klassrummen. 
Utöver det lyfts behovet av mer regelbundna analyser av undervisningen och resultaten, så att skolan lättare kan följa utvecklingen över tid. Huvudmannen, Stiftelsen Guds Kraft, uppmanas samtidigt att göra egna bedömningar av kvalitet och måluppfyllelse för att bättre kunna stödja skolans arbete. 
Rektorn om skolans strategi och styrkor
Rektor Elisabeth Leidö förklarar att Skolinspektionens planerade granskningar syftar till utveckling, inte felletande.
”Skolinspektionen letar inte fel i sina planerade granskningar utan de letar efter utvecklingsområden för att vi som skola ska gå åt rätt håll och för att svensk skola ska vara likvärdig”, skriver hon i ett mail till SävsjöAppen.
Leidö poängterar att resultatet av granskningen handlar om att hitta strategier och strukturer för skolans fortsatta utveckling:
"Att hitta dessa strategier och strukturer är ingenting som varken bör eller ska hastas fram, vi har fram till mitten av våren på oss för att redovisa för Skolinspektionen hur vi har börjat arbeta och ska fortsätta arbeta framåt."
När det gäller skolans styrkor lyfter rektorn fram det som redan fungerar väl:
"Vi har ett mycket bra klimat och en familjär miljö med mindre elevgrupper än många andra skolor i Sverige idag. Personal och elever som trivs och utvecklas framåt. Vi har ett gott samarbete med hemmen. Vi har köer till så gott som alla våra klasser, fler elever står i kö än vad vi kan ta emot. Idag har vi haft en muntlig återkoppling med våra inspektörer där inspektörerna bland annat uttrycker att vi har otroligt trygga elever på vår skola och gör ett mycket bra arbete med detta, både lärare och övrig personal."
Om vi pratar om Sävsjö kristna skola om ett år – vad hoppas du att Skolinspektionen ser då?
"Jag hoppas att Skolinspektionen om ett år ser att vi lyssnat på vad de sa i deras beslut till oss och att vi tagit steg i riktning mot att bli en ännu bättre skola. Som jag tidigare nämnt så är Skolinspektionens planerade granskningar till för att vi ska utvecklas framåt, jämfört med deras tillsyner som görs när de misstänker ett missförhållande."
Redovisa åtgärder
Skolinspektionen besökte skolan den 2 till 3 september 2025. Huvudmannen har i uppdrag att redovisa förbättringsåtgärder innan den 20 april 2026. 
Även Rörviks skola har haft besök av Skolinspektionen under hösten och här har rektorn fått i uppdrag att utveckla jämställdhetsarbetet på skolan och se till att lärarna regelbundet kvalitetssäkrar sina omdömen och betyg. Skolans huvudman, alltså kommunen, ska redovisa vilka åtgärder de vidtagit för att förbättra dessa områden senast den 2 mars 2026.



 
                     
                     
                     
                 
                         
                     
                     
                     
                     
                                 
                 
                                                     
                                                                         
                                                     
                                                                         
                                                     
                                                                         
                 
                