
I takt med att fler fordon numera drivs på el vill Circle K i Vrigstad se över möjligheten att installera en laddstation intill bensinstationen för både tunga fordon och personbilar.
Därför har de nu ansökt om Naturvårdsverkets investeringsstöd "Klimatklivet".
– Vi är en liten station på en liten ort, så vi måste se till att ligga i framkant, säger stationschefen Tommy Gunnarsson.
I och med att fler och fler bilar på våra vägar helt eller delvis drivs på el har ett behov uppstått av fler ställen att kunna ladda fordonen på.
För att hänga med i den utvecklingen vill nu bensinstationen Circle K i Vrigstad installera en helt ny laddstation för personbilar och tunga fordon.
– Vi har ansökt om två laddstolpar med fyra uttag. Vi har tänkt att den placeras någonstans på ytan här, säger stationschefen Tommy Gunnarsson och blickar ut över stationens öppna sidoplan.
Klimatklivet
Enligt Circle K Sveriges hemsida har koncernen en ambition att alla deras stationer ska ge möjlighet för laddning av fordon.
På stationer med laddare uppger Circle K att det minst ska finnas 2 laddplatser med 50, 150 eller 300kW - med både CCS och CHAdeMO-uttag.
För att göra verklighet av sin laddstationsdröm har Tommy nu skickat in en ansökan till Länsstyrelsen i Jönköpings län med en önskan om att bli beviljad Naturvårdsverkets investeringsstöd "Klimatklivet".
Ett stöd som syftar till att göra det möjligt för företag, kommuner, regioner och organisationer att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning.
– Det är bra att sådana incitament finns. Vi ansöker om de stora laddarna på 300 kW, som även är för tung trafik. Det måste vara bra kräm i dem, för vi vill inte att man ska behöva stå och ladda för länge, säger Tommy.
– Skulle en personbil med en kapacitet på 250 kWh ladda här skulle det ta 6 minuter. Då hinner kunden komma in och kanske köpa någon mat under tiden eller så. Mycket handlar också om den service vi erbjuder runt om detta.
(Bredvid bensinstationen kan en ny laddstation komma att installeras. Foto: Frida Ohlin)
Miljonsatsning
Att bygga denna laddstation skulle enligt Tommy kosta 2,5 miljoner kronor, och stationschefen har ansökt om att investeringsstödet ska täcka 70 procent av den kostnaden.
Samtidigt finns ett frågetecken om det lokala elnätet har tillräcklig kapacitet att leverera den mängd den ström som krävs, och något som kommer behöva ses över.
Det finns även en ytterligare lokal tanke bakom idén att bygga en laddstation på stationen i Vrigstad.
– Det finns ju planer på att anlägga en väg utanför samhället, så att den inte längre leder igenom. Genomförs det så finns det ingen framtid för oss. Därför måste vi ha något som gör att trafiken fortsatt ska gå igenom samhället, anser Tommy.
Svar på om investeringsstödet godkänns förväntas komma i december 2022.
– Blir det godkänt så är det full gas som gäller för att få igång processen!