SävsjöAppen
En bild tillhörande nyheten
Bo Pettersson har sedan ett år tillbaka behövt lägga sina beställningar digitalt, efter kommunens upphandling. Foto: Frida Ohlin
Bo, 93, om nya inköpssystemet: "Kände mig överkörd"
2025-05-21 11:34

Sedan drygt ett år tillbaka kan 93-årige Bo Pettersson inte längre handla varor från sin favoritbutik – eller ta del av rabatterna i den butik han numera måste handla från.
Detta sedan Sävsjö kommun övergick till digital hantering, vilket innebär att brukare som får hjälp med inköp av hemtjänsten enbart kan handla från Coop i Sävsjö.

I många år har Bo Pettersson, 93, fått hjälp från hemtjänsten att inhandla sina dagligvaror från sin favoritaffär Ica Klingan.

Men sedan ett år tillbaka har han i stället fått försöka anpassa sin inköpslista till Coop Sävsjös utbud – efter att Sävsjö kommun upphandlat digitala inköp hos endast den livsmedelsbutiken.

Utöver att Bo upplever att personalen ibland inte kan svara på hans frågor rörande inköpen, ifrågasätter han varför brukarna inte kan få ta del av de rabatter som han läser om i reklambladet.

– Det verkar på personalen som att det är något underliggande som ligger och puttrar. När jag pratar med de som kommer och frågar saker säger de "vi vet ingenting". Så jag får inte reda på saker, säger Bo Pettersson.

– Någon grupp verkar sitta och ta beslut på kommunen, men det verkar inte finnas någon samordning med de på fältet som är ute hos oss. De får bara direktiv utan att det blir någon utvärdering av det.

Fått byta butik
Bo har hemtjänsthjälp varje måndag med en promenad och sällskap, och på tisdagarna brukar varorna levereras av en anställd från kommunen.


"Om det finns fler brukare som känner som jag får de gärna kontakta mig – så vi kan driva detta mot kommunen tillsammans", säger Bo Pettersson. Foto: Frida Ohlin

På torsdagarna efter duschhjälpen läggs beställningen till butiken – som alltså levereras på tisdagen veckan därpå.

– Förut kom de på tisdagen, tog min önskelista och gick och handlade. Men plötsligt före midsommar förra året fick jag till mig: "Här är en platta du får beställa dina varor i". Jag har varit Ica-kund hela livet, så det här med Coop är ett helt nytt varusortiment för mig, säger Bo.

Hur kändes det?

– Jag kände mig överkörd. Om vi inte ska få vara med och bestämma kan vi väl i alla fall få god information om det, kan jag tycka.

Bristande information
Bo upplever att det ofta brister i informationen från kommunen om nya arbetssätt och rutiner, men även att det inte alltid framgår vilken typ av insatser och hjälp brukarna har möjlighet att ta del av.

– Någon form av lista med allt som de har att erbjuda vore bra, säger han.

Den kanske mest viktiga punkten där Bo känner att de digitala inköpen brister handlar om rabatterna.
Varje vecka tar han del av Coop Sävsjös reklamblad, men han menar att priserna inte stämmer överens med de som han får upp i portalen vid beställning.

– Coop säger att vi inte ska bry oss om de priserna för att de inte gäller oss. När jag frågar varför får jag till svar att det styrs från Stockholm. Så vi vet inte vilka priser vi får handla för innan vi ska beställa. Det känns som att vi diskrimineras på grund av det här.

Hur påverkar det dig?

– Jag blir förbannad när man inte behandlas lika i samhället. Sen undrar jag varför vi får fyra fakturor under en månad och inte slår ihop det till en. Det känns som att något är avigt i systemet, svarar Bo.

Privata ekonomin
Han menar att hans privata ekonomi också har påverkats eftersom han inte har kunnat använda sig av de rabatter som han tänkt sig utifrån det utskickade reklambladet.

– Det här har ju i alla fall inte gjorts för att stärka ekonomin för oss pensionärer. Vi behöver kunna utnyttja rabatter. Sen en annan sak – tidigare tog hemtjänsten alltid med mina pantflaskor när de handlade. Vem ska göra det nu? frågar han sig.

Fotnot: SävsjöAppen kommer följa upp kritiken med kommunen och Coop Sävsjö.

Ladda ner SävsjöAppen

Ios Android
Lediga jobb
ABL söker personal! Svetsoperatör MAG - svetsning
ABL Construction Equipment i Sävsjö utvecklar, konstruerar och producerar redskap till entreprenadmaskiner, framför allt hjullastare och grävmaskiner, med leveranser till kunder över hela världen. Högsta kvalitet tillsammans med flexibilitet är vårt kännemärke.
Vi är ca 43 anställda i egna lokaler i Sävsjö, där vi har helheten under samma tak.

Arbetsuppgifter:
Du kommer att arbeta med manuell MAG-svetsning – upphäftning och svetsning av redskap till hjullastare och grävmaskiner, allt från fästen till skopor. Tillverkningen sker från grunden utifrån ritningsunderlag och svetsfixturer.

Kvalifikationer
• Gymnasieutbildning eller motsvarande
• Erfarenhet av MAG-svetsning
• Ritningsläsning
• Svenska i tal och text
• Travers och truckkort är meriterande
• Erfarenhet från branschen är också en fördel

Personliga egenskaper
• Noggrann och kvalitetsmedveten som person, vilja att göra ett bra jobb
• Intresserad och vilja att lära nytt och utvecklas

Vid tillsättande av denna tjänst kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten tillsätts löpande, varför vi vill se just din ansökan så fort som möjligt.

För mer information om tjänsten kontakta:
Martin Andersson, produktionschef
0382-676 21, martin.andersson@abl.se

Lunch
▪️ Pasta carbonara a la lilla cafeet
▪️Kalvköttbullar med gräddsås, potatispure, inlagd gurka och rårörda lingon
▪️ Pannkakor med sylt och grädde
▪️ Ceasarsallad
▪️Veckans soppa

Lunchöppet 11.30-14.00. Dagens lunch 139 kr, Veckans stående rätt 175 kr, Ceasarsallad 129 kr, Veckans soppa 100 kr. Inkl. vatten, kolsyrat vatten, måltidsdryck, sallad, bröd och kaffe.
Visa dagens lunch från ytterligare 9 restauranger
Erbjudande
AW/sommarkvällar på Lilla Cafeet
Nu när vi börjar gå mot ljusare tider så kommer våra sommarkvällar tillbaka!

16/5
23/5
6/6 nationaldags-AW med tema
27/6 spansk temakväll
Idag
Hemming, Henning har namnsdag idag.
Läs vidare om dagens temadagar och historiska händelser
Mest lästa föreningsliv just nu
Föreningsliv
SPF Seniorerna Sävsjö
Månadsträff 21 maj

Att gå från 25 grader till 15 grader på några timmar ja det fick vi vara med om det senaste dygnet. Det intressanta var ändå att dagens lite hastigt ändrade program lockade ett 80 tal pigga medlemmar för att lyssna om det som dagligen påverkar oss i centrala Sävsjö.

Först blev alla hälsade välkomna av ordförande Ing-Mari Selstam Gustafsson som bjöd kören att inleda vår träff med ”Låt mig skänka dig en melodi”, skriven av Lasse Berghagen.

Av Emma Nordstrand och Lars Fransson från Sävsjö kommun fick vi sedan en fullmatad och detaljerad information om vilka förändringar vi kan vänta oss i Sävsjö centrum. Torget kommer att få planteringar och uteserveringar, men även möjlighet för begränsad bilparkering. Det blir torghandel som idag även i fortsättningen. Emma informerade om att det skall göras en ny detaljplan för området och det kommer en inbjudan till samrådsmöte när så är dags. Stadshotellet får just nu en renovering, fasaden målas och det blir ett parkområde på framsidan. Utmed Ljungagatan blir det en trädplantering. Allt snyggt presenterat med bilder, kartor och foton ovanifrån tagna med drönare. Planen är att vara färdiga i slutet av 2027.

I samband med det goda kaffet smörgås och kaka blev det livliga samtal runt borden och på ordförandens uppmaning skrevs det ner förslag till hösten program. Vad månne vi hitta här?

Kören fortsatte sedan med flera vårmelodier till ackompanjemang av Birgitta, Stig och Ingegerd.

Lite värdefull information från kommunens trygghetsboenden lämnades av Lotta Rydén och Börje Floengård berättade om sommaravslutningen vid Nygårdsnäs den 11 juni. Ing-Mari passade också på att berätta om den planerade resan till Åminne bruk den 14 augusti.
beskrivande bild
Väder
Idag är högsta temperaturen
och lägsta temperaturen
6 ⁰C
4 ⁰C
väder
Resa
När går nästa buss eller tåg? Det hittar du i SävsjöAppen
Hemester
Tipsa om din bästa hemesterplats under Hemester.