EU-parlamentet har godkänt nya körkortsregler som bland annat inför en ny fordonsklass, B1, avsedd att ersätta dagens A-traktorer.
Den nya B1-klassen innebär att ungdomar från 15 års ålder får möjlighet att köra ett fordon som i praktiken fungerar som en bil, men med begränsad hastighet. Fordonen får väga upp till 2 500 kilo och köras i högst 45 kilometer i timmen. Syftet är att skapa en mer harmoniserad och trafiksäker lösning än dagens A-traktorer, som i Sverige får köra i högst 30 kilometer i timmen.
– Det nya körkortsdirektivet ökar friheten. En annan viktig svensk framgång i förhandlingarna är att A-traktorn räddas. Svenska ungdomars frihet ska inte begränsas av europeisk klåfingrighet. Det har varit en viktig prioritering för mig i förhandlingarna om det nya direktivet, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister.
– Rent tekniskt räddas A-traktorn genom att införlivas i det nya B1-körkortet som blir möjligt att ta från 15 år. Det här är en viktig vinst för unga som behöver ta sig till plugget eller träningen, fortsätter Andreas Carlson.
Andreas Carlson får medhåll av Murat Habibson, trafiklärare på Lasses trafikskola i Nässjö.
– Jag tror det kommer bli bra. Då slipper de även vara bromsklossar i trafiken och att folk stör sig och tutar på dem vilket stör ungdomarna och genererar bättre trafikflöde. Förhoppningsvis är det en tillräckligt bra hastighet och då finns det ingen anledning att trimma A-traktor, säger Murat Habibson.
Digitalisering och hälsokontroller
Nya regler för körkort och hälsokontroller
Förutom införandet av B1-klassen omfattar EU:s beslut även modernisering av körkortsreglerna i stort. Det handlar bland annat om digitala körkort, förändrade giltighetstider samt tydligare krav på medicinska kontroller. Reformen är en del av EU:s arbete med att förenkla och standardisera körkortssystemet inom unionen.
– Digitala körkort underlättar vardagen, säger Andreas Carlson.
– Det är bra och det går åt rätt håll, både när det gäller digitala körkort och tydligare medicinska krav. Man slipper bära med sig körkortet överallt för man har ändå telefonen med sig ändå, telefonen glömmer man oftast inte, säger Murat Habibson.
Förändring på sikt
Fyra år för medlemsländerna att anpassa sig
När reglerna formellt godkänts av EU:s ministerråd får medlemsländerna upp till fyra år på sig att införa förändringarna i nationell lagstiftning. För Sveriges del innebär det att den nuvarande 15-årsgränsen för att köra A-traktor kvarstår, men att fordonen på sikt kan komma att ersättas av B1-bilar med högre tillåten hastighet.
– Nu när rådet och parlamentet är överens om utformningen av direktivet så kommer regeringen att utreda hur de nya reglerna ska genomföras i svensk lagstiftning, säger Andreas Carlson.


